نوشته‌های سعید رمضانی

پیدا کردن چه مقصرهایی در حادثه پلاسکو مفید هست؟

حادثه‌ی آتش‌سوزی و ریزش پلاسکو همین چند روز پیش اتفاق افتاد. در رخ دادن این اتفاق، عوامل مختلفی اثر داشتند. چه وجود اکسیژن که باعث آتش‌سوزی و واکنش شیمیایی شده، چه اون فردی که ایده‌ی برگزاری مراسم دعا رو صبح تو پلاسکو داده، و چه اون افرادی که می‌تونستن جلوی حضور افراد در این ساختمون رو بگیرن، چه نماینده‌ی مجلسی که صلاح دیده قانونی تصویب نکنه که به آتش‌نشانی اجازه جلوگیری از کار ساختمان‌های خطرناک رو بده.

 

اما بعضی از این عواملی که اثرگذار بودند، خارج از توان کنترلی ما هستند. مثلا حذف اکسیژن از محیط برای جلوگیری از آتش‌سوزی وقتی هنوز آدم‌ها برای زنده موندن به اکسیژن نیاز دارند. بعضی از عوامل هم شاید بهتره که هنوز وجود داشته باشند، مثلا عدم توانایی آتش‌نشانی برای جلوگیری از کار ساختمان‌های خطرناک. تغییر بعضی از عوامل هم گرچه در اختیار ماست، اما باعث نمیشه در آینده همچنین اتفاقاتی کمتر بشه، مثل قوانین مربوط به ایمنی ساختمان‌ها(که به میزان نامحسوسی نادیده گرفته میشه و دور زدنش سخت نیست).

اما، اما مواردی هستند که هم در حیطه‌ی کنترل ما هستند، هم در اتفاقات آینده تاثیر می‌گذارند. مثلا انتخاب افراد برای شورای شهر. اگر افرادی انتخاب بشن که برای رعایت دقیق‌تر قانون سخت‌گیرتر باشن، یا افرادی که تخصص‌های مربوط به اداره‌ی شهر رو داشته باشند، همه‌ی اتفاقات بعدی سرنوشت بهتری پیدا می‌کنند. یا تصمیم به شرکت در هر انتخاباتی که برگذار میشه. چون که نتیجه‌ی تحریم انتخابات، حضور افرادی بوده که به نظرمون صلاحیت کمتری از رقبای انتخاباتی‌شون دارند.

افرادی که انتخاب می‌کنیم با ضریب بزرگی در حضور افراد دیگه‌ای که اختیار انتخابشون رو نداریم تاثیر می‌گذارند و به آرومی سیستم به سمتی که ما دوست داریم تغییر شکل می‌ده. که خب البته عوامل مختلفی در شرایط فعلی ایران این سرعت رو کمتر کردند، اما صفر نشده.

 

پیگیری استعفای شهردار به نظرم از مواردی‌اه که تاثیر خاصی در اتفاقات آینده نمی‌گذاره. چون شورای شهر فعلی همین فرد رو انتخاب کرده و نهابت بعد از استعفای شهردار فعلی، از ساختار فعلی شورای شهر فرد مشابهی بیرون میاد.

البته پیگیری شناسایی و محاکمه عواملی که اختیار داشتند و کاری نکردند، باعث میشه حضور کم‌اثرتری در سیستم اداره‌ی کشور داشته باشند و در نتیجه حداقل به طور موردی از اثرات بد چند نفر جلوگیری بشه. گرچه سیستم تغییری نمی‌کنه و دوباره افراد مشابهی از داخل سیستم ظهور می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *