نوشته‌های سعید رمضانی

کاربران لینوکس سخاوتمندترند و آمار خطرناک است!

humblebundle

 

این آماری که می‌بینید، برای سایت humblebundle.com است. این humblebundle هر از گاهی بازی‌های ساده معروف (مثل World of Goo ,Super Meat Boy و …) رو در یک پکیج با قیمت دلخواه برای فروش می‌گزارد. مثلا در فروش فعلی می‌توانید یک بسته ۶۰ دلاری بازی را  ۱ دلار بخرید، یا ۳ میلیارد دلار(هر چه‌قدر که پول داشته باشید)! این هزینه‌ای که می‌پردازید را می‌توانید به نسبت دلخواه بین یک موسسه خیریه کودکان، سازندگان بازی‌ها و سایت humblebundle پخش کنید.

حالا اگر به ستون وسط‌ی آمار فروش دقت کنید، می‌بینید با این که لینوکس‌داران دومین گروه خریداران هستند، اما به طور متوسط هزینه بیشتری پرداخته‌اند. هر لینوکسی به طور متوسط ۲.۶۶ دلار بیشتر از یک ویندوزی بابت این بسته پول داده!

البته پشت هر آماری داستانی وجود دارد! برای مثال در همین آمار، همین استدلال همچنین درست هم نیست. چون تعداد خریدران ویندوز بیش از ۲برابر خریداران لینوکسی هست (مخصوصا در این اوضاع اقتصاد جهانی که به نظر می‌آید تعداد افراد بیشتر برابر با میانگین کمتر باشد).

هر داستانی، یک پشت پرده هم دارد! در همین تحلیل آمار اگر شما بدانید که این فروش ویژه در هنگام کریسمس برپا بود و همزمان استیم هم یک جشنوراه داشت که خرید بازی برابر بود با شانس بیشتر برای دریافت جایزه، آن‌وقت داستان فرق می‌کند.  از همین هم‌زمانی عده‌‌ی بسیاری سو‌استفاده کرده و با پرداخت فقط ۱سنت بسته‌ بازی‌ها را با کد استیمشان می‌خریدند و در جشنواره شرکت می‌کردند. برای همین humblebundle بعد از مدتی گرفتن کد استیم را منوط به پرداخت بیشتر از ۱دلار برای خرید کرد!

هدف از نوشتن این پست هم معرفی هامبل‌باندل بود، هم نشان دادن نمونه‌ای ازتحلیل نادرست آمار. آمار هم که می‌دانید، در ایران کاربرد بس دقیق و علمیی دارد. یک مثال از آمار درست و دقیق و به‌روز ایرانی می‌توان به نظرسنجی فارس‌نیوز اشاره کرد. در قسمتی از این نظرسنجی آمده:

بر اساس نتایج این نظرسنجی حدود 81 درصد پاسخگویان با این گویه که «من ایران را بهترین کشور برای زندگی کردن می‌دانم.» موافق و کاملا موافق، 10 درصد بی‌نظر و تنها 9 درصد مخالف و کاملا مخالف بوده‌‌اند. این نتایج نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

در نهایت پیشنهاد می‌کنم این عبارت را در گوگل پلاس جست‌وجو کنید: قیمت شیر

*با آی‌پی ایران نمی‌توانید از سایت humblebundle استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *