نوشته‌های سعید رمضانی

ارزهای دیجیتال (مثلا بیت‌کوین) پشتوانه دارند؟

 

 

ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی دیجیتال (مثلا بیت‌کوین) پشتوانه دارند؟

پشتوانه به این معنا که اگر به جایی بدهید به جایش نقره یا طلای معادل بدهد؟ نه. دلار هم همچنین پشتوانه‌ای ندارد (+ متن فدرال رزور آمریکا در همین مورد).

 

ولی پشت دلار و ریال، سیستم‌های بانک مرکزی هستند. پشت بیت‌کوین چیست؟

درست است. خیلی‌ها انتظار دارند که اگر ارزش ریال و دلار شروع کند به کم شدن بانک مرکزی ایران کاری بکند. یعنی اگر دیروز به ازای هر ۱۰.۰۰۰ ریال یک دلار می‌دادند فردا یک هویی صراف‌ها تصمیم بگیرند به جای ۴۰.۰۰۰ ریال یک دلار بدهند، بانک مرکزی کاری بکند.

انتظار خیلی‌ها این طور هست. بانک مرکزی‌ها هم عموما چنین کاری را می‌کنند.

 

می‌دانید چطور؟

  • با محدودیت گذاشتن (مثلا کسی حق ندارد در صرافی هر دلار را بیشتر از ۳۷۰۰۰ ریال بفروشد)
  • و کنترل عرضه و تقاضا. یعنی اگر دیدند یک‌هو ارزش پول دارد کم می‌شود، بروند از بازار مقدار زیادی ارز را گران‌تر بخرند، یا ارز را با قیمت ارزان‌تری بریزند در بازار.

 

برای کنترل ارزش بیت‌کوین یا ارزهای مشابه هم می‌توان کارهای مشابهی کرد.

مثلا بلومبرگ می‌گوید حدود ۱۰۰۰ نفر، ۴۰٪ کل بیت‌کوین‌های موجود را دارند (+ تا ۸ دسامبر ۲۰۱۷). یا تحقیق کرده‌اند دیده‌اند ایجادکننده‌ی بیت‌کوین، ساتوشی ناکاماتو، ۹۸۰هزار تایی بیت‌کوین دارد (+).

خب معلوم است که این‌ها اگر بخواهند می‌توانند یک‌هو کلی بیت‌کوین بفروشند.

یا می‌دانیم که در سال ۲۰۱۵، ۵ تا از بزرگ‌ترین ماینرهای چین (AntPool, F2Pool, BTCChina, BW Mining, Huobi) که بیشتر از ۵۵٪ از قدرت هش شبکه‌ی بیت‌کوین را داشتند، تصمیم گرفتند اندازه‌ی بلاک‌های بیت‌کوین به جای ۲۰مگی که توسعه‌دهنده‌ی ارشد آن‌زمان بیت‌کوین پیشنهاد کرده بود، ۸ مگ باشد (+). ماینرهایی شبیه این‌ها اگر بخواهند در میزان تولید تاثیر بگذارند، می‌توانند*.

کلی هم شرکت بزرگ با توانمندی بالای مالی (+ مثل مایکروسافت، فولکس‌واگن، سیسکو و سامسونگ) با توسعه‌دهنده‌های ارزهای دیجیتالی مثل IOTA قرارداد همکاری بسته‌اند. بعید نیست سقوط بیت‌کوین، به نوان نوعی نماد ارزهای رمزنگاری‌شده‌ی دیجیتال، و تبعات روانی بعدش برایشان مهم باشد.

 

ولی من به بانک مرکزی بیشتر اعتماد دارم!

چه کار کنم؟((:

اما شمایی که به بانک مرکزی بیشتر اعتماد داری، یادت باشد چند سال پیش با هزار تومن یک دلار می‌دادند و الآنه با ۴ هزار تومن.

یا مثلا در آلمان در شروع جنگ جهانی، هر دلار را می‌شد با ۵ مارک خرید. چند سال بعد در نوامبر ۱۹۲۳، با ۲ تریلیون مارک هم نمی‌شد یک دلار را خرید (+).

روسیه، مجارستان، چین، آرژانتین، یوگسلاوی و ژاپن هم اَبَر تورم را بین ۱۹۰۰ تا ۲۰۰۰ تجربه کرده‌اند (+). بعضی به خاطر جنگ. اما همه‌شان داخلی بوده.

منظورم این است که اگر در هر کشوری جنگ هم بشود یا فساد بزرگی اتفاق بیفتد، چون تولید و استفاده از بیت‌کوین خاص یک کشور نیست، ریسک این شکلی کمتری دارد. مثلا می‌دانیم که اگر در چین جنگ شود و یا زلزله‌ای بزرگ بیاید که ماینرهای بزرگش نتوانند ادامه بدهند،‌ حداکثر تا دفعه‌ی بعدی که میزان سختی ایجاد بلاک تغییر می‌کند، روال عرضه دچار مشکل می‌شود*. ولی بعد از آن چون به طور خودکار میزان سختی معادله‌ی ماین کردن تطبیق پیدا می‌کند، میزان عرضه به همان روال قبلی هر ۱۰ دقیقه برمی‌گردد.

نتیجه:

ارزش بیت‌کوین هم مثل دلار، مثل ریال با عرضه تقاضایش مشخص می‌شود.

صرفا بازیگران صحنه‌ی تعیین ارزش دلار با بیت‌کوین فرق می‌کند. چون در این سانس بازیگران جدید داریم، نباید که بگوییم کلا به درد نمی‌خورند! بهتر است بشناسیمشان و بدانیم چطور تاثیر می‌گذارند. وگرنه ممکن است زئوس و هرا و آفرودیت و پلوتوس (خدای ثروت یونانی) خشم کنند و ارزش دلارمان بیاید پایین و ساتوشی ناکاماتو شب خوبی را گذارنده باشد و دلش بخواهد بیت‌کوین گران‌تر شود!

 

 

* البته میزان عرضه نسبت به میزان بیت‌کوین موجود خیلی کم است و بعید است در کوتاه مدت باعث تفاوتی در تعادل عرضه و تقاضا شود. نزدیک به ۱۷ میلیون بیت‌کوین داریم که هر ۱۰ دقیقه فعلا فقط ۱۲.۵ بیت‌کوین می‌تواند به آن اضافه شود.

اما این که تولید همین مقدار هم چند روز به مشکل بخورد می‌تواند کلی آثار روانی و در نتیجه تبعات قیمتی داشته باشد. مردم خواهند شنید عرضه‌ی بیت‌کوین متوقف شد، رسانه‌ها خبر فوری خواهند زد و تلگرام پر از شایعه خواهد شد. کمتر کسی دقت خواهد کرد که این توقف شبیه به توقف کار ریختن روزانه سطل آب به دریا بوده.

One comment on “ارزهای دیجیتال (مثلا بیت‌کوین) پشتوانه دارند؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *