نوشته‌های سعید رمضانی

بهینه‌تر زبان انگلیسی یاد بگیریم

پیش‌نوشت: انگلیسی من خوبه و نسبتا راحت می‌تونم فیلم ببینم و کتاب انگلیسی بخونم. دوستانی که در این سطح نیستند هر از گاهی می‌پرسن چطور میشه زبان یاد گرفت.

والدینم ۶ سالی منو درگیر کانون زبان ایران کردن. قسمت محسوسی از زندگیم هم با گوشی و لپ‌تاپ می‌گذره و گوگل‌هایی به انگلیسی و هر از گاهی خوندن مطالب انگلیسی. اون ۶ سال و این سروکار داشتن با زبان انگلیسی باعث شده الآن این سطح از زبان رو بلد باشم. ولی به نظرم این ۶ سال روش بهینه‌ای نبوده. پس روش بهینه چیه؟

 

اصل مطلب:

محمدرضا شعبانعلی یک عدد انسان هست که زمانی از روی بیکاری تافل داده و ۱۱۰ گرفته(نمره‌ی تافل از ۱۲۰ محاسبه می‌شود و برای نمرات بالاتر از ۱۰۰ شایعاتی هست که حتی دانشگاه‌ها خودشان دعوت‌نامه می‌فرستند! نمره ۹۰ هم تقریبا برای تمام دانشگاه‌های جهان نمره‌ی بیشتر از کافی هست).

این شعبانعلی در دو مطلب روش یادگیری خودش را توضیح داده. پیشنهاد اکید می‌کنم این‌ها را بخوانید:

تجربه‌ی من در آموزش و یادگیری زبان انگلیسی

+ بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی (۲)

تمام(:

همین‌ دو مطلب کافی هستند که با یک روش بهینه بروید دنبال زبان یادگرفتن.گرچه روشی که شعبانعلی پیگیری کرده به صورت فشرده جوابگو نیست، ولی مثلا به جای  یک پاراگراف مطلب نوشتن اگر روزی دو صفحه بنویسید سرعتتان بالاتر می‌رود. یا اگر وقت دارید سریالی که دوست دارید را پیگیری کنید و هر روز چند قسمت مختلف ببینید(نگران تمام شدنش نباشید! سریال خوب به قدر کافی در ۲۰ سال گذشته تولید شده. پیشنهاد خیلی‌ها هم برای شروع سریال خنده‌دار Friendsئه).

این محمدرضا یک سری فایل صوتی هم دارد برای تیز کردن اره‌ی روش یادگیری. کلی مقاله و کتاب و روش در مورد رفتار مغز انسان برای یادگیری و روش‌هایی که با سرعت بالاتر در زمان کمتری می‌شود یاد گرفت. حیف است این‌ها را هم از دست بدهید. مخصوصا که فقط خاص زبان نیست و در بقیه دوران زنده‌ ماندنتان که نیاز به یادگیری دارید به دردتان می‌خورد:

مهارت یادگیری و تکنیکهای یادگیری بهتر

 

برای حرف زدن:

برای این که بهتر انگلیسی صحبت کنید، نیاز به تعدادی هم‌صحبت دارید. تقریبا اکثر موسسات زبان جلساتی را دارند که آدم‌ها دور هم جمع بشوند و در مورد موضوعات مختلف مهمل ببافند. بعضی‌هایشان هم حتی رایگان هست که جذب موسسه بشوید.

سایت‌هایی مثل روزتااستون هم بخشی برای ارتباط زبان‌آموزان مختلف با هم دارند. می‌روید با یک انگلیسی زبان که می‌خواهد فارسی یاد بگیرد، انگلیسی صحبت می‌کنید. فقط یک اینترنت می‌خواهد و یک میکروفن تا یک دوست آمریکایی داشته باشید.

Couchsurfing را هم در گوشه‌ی ذهنتان داشته باشید. در این Couchsurfing ملت دور هم جمع می‌شوند و می‌گویند مثلا این هفته در گوشه‌ی شمالی پارک لاله می‌ریم شاهنامه خوانی. بعضی‌ها هم طبعا جلسات صحبت آزاد انگلیسی راه می‌اندازند. خوبی این سایت این است که خودتان هم می‌توانید شروع کننده باشید و ملت را دورتان جمع کنید! هیجان انگیز نیست؟

البته ظبط صحبت کردن خودتان و سعی در بهتر کردن قدم به قدمش یا تلاش برای تقلید لحظه‌ای از صحبت‌های نقش اصلی فیلم را هم از یاد نبرید(؛

 

همین؟:

بله. جدا این ایده‌ی شعبانعلی که زبان را بهتر است با چیزی که دوست داریم(فیلمی که عشقمان است و می‌خواهیم به زبان اصلی‌ش بفهمیم، رمانی می‌خواهیم بدانیم کلمات اصلی نویسنده‌‌ش چه بوده‌اند) یاد بگیریم، به نظرم خیلی بهینه‌تر از یاد گرفتن مکالمات مربوط رزرو هتل در ممالک خارجه‌ است. هم ذوق و شوق داریم و هم از جنس زندگی روزمره‌مان هست. موضوعی که اگر جایی هم گفتند متنی بنویسیم، بشود از کلمات مرتبطش استفاده کرد.

راستی اگر در تهران هستید، بعضی سینماها هستند که فیلم روز دنیا به زبان اصلی پخش می‌کنند. جاهایی مثل سینما تک پردیس قلهک. کلی هم کلاس دارد! مثلا می‌توانید به عنوان جایزه برای خودتان تعیین کنید که بعد از یک سطح از تلاش، بروید و از فیلم روز دنیا در سینما لذت ببرید(:

One comment on “بهینه‌تر زبان انگلیسی یاد بگیریم”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *