اورَه

سعید رمضانی و نوشته‌هایش

چک لیست اضطراب مسکوت

۲ دیدگاه‌ها

یعد از خواندن کتاب Getting Things Done متوجه شدم که طبق مدل کتاب، اغلب اضطراب‌ها و ناآرامی من، و حتی بعضی از دلایل عدم تمرکز در این نهفته است که «فکر می‌کنم باید در حال انجام دادن کار دیگری بودم» و این فعالیتی که درگیر آن هستم بهترین فعالیت ممکن نیست.

خودآگاهی به این موضوع و پیروی از روش کتاب (که بر اساس نوشتن همه‌ی فعالیت‌ها و برون‌سپاری وظیفه حفظ به کاغذ و ابزار دیجیتال بود) باعث شد که حس کنم کنترل بیشتری روی زندگی دارم و حس اضطرابم کمتر باشد.

چند هفته پیش بود که به نظرم رسید زمان‌هایی که حس بی‌قراری دارم و حالم با تمرکزی روی فعالیتم خوش نیست، یک لیستی از موارد معمول اضطراب‌زای زندگی‌ام مرور کنم که شاید نکته‌ای آنجا منشا اصطراب فعلی‌ام بود. مثلا قرار بوده کاری کنم و به کسی قولی داده بودم که یادم رفته، یا پس‌فردا مجبور شدم قرار کاری‌ای بگذارم که برنامه‌هایم را بهم می‌ریزد. یا حتی با خودم قرار گذاشته بودم از این خیابان که رد شدم آن نمک‌دان خوشگل را بخرم و الان که خانه رسیده‌ام یادم رفته و مغزم اضطراب از دست دادن آن موقعیت را دارد.

 

این شما و این نسخه‌ ۱.۰ چک لیست «اضطراب مسکوت» سعید رمضانی. اسمش را گذاشتم «اضطراب مسکوت» چون که از جنس اضطراب نتایج کنکور و جواب عمل مادر و پاسخ دانشگاه به درخواست‌مان نیست. جایی آن زیر لایه‌های خودآگاه نگرانش هستیم ولی باید تلاش کنیم که به یادش بیاوریم.

 

(برای دیدن در سایز بزرگ کلیک کنید)

 

 

همین چک لیست به صورت متنی:

 

  • طی ۲۴ ساعت گذشته در حال انجام دادن کار خاصی بودی که متوقف شد یا ادامه پیدا نکرد؟
  • طی ۲۴ ساعت گذشته میخواستی کاری رو شروع کنی که نکردی (فراموش کردی بکنی)؟
  • قراره حرفی رو به کسی بگی و اطلاعی برسونی که هنوز انجام ندادی؟
  • ممکنه ازت انتظاری بره که کاری بکنی که هر لحظه صدات بزنند (یا در ددلاین نزدیک) و در اون موفقیت آمیز به نظر نخواهی رسید؟ (مخصوصا در کار)
  • منبعی به دستت رسیده که باهاش چه کار کردن بهت اضطراب میده؟ (مثلا پول [حقوق و درآمدی واریز شده؟ّ])
  • میخواستی غر بزنی و غمی داری و موضوعی که کسی بهش نپرداخته و موند و رفت؟
  • از ابزارهای دم دستت چیزی هست که کنده و شکسته و اذیت میکنه؟
  • از بودنت چیزی هست که اذیتت میکنه؟ (الگوی فکری خاصی، بدنت (چاقی مثل))
  • مطمئن نیستی که در این لحظه باید در حال انجام دادن همین کاری باشی که هستی؟
  • کسی الآن ازت ناراحته؟
  • میتونی کمکی به کسی بکنی که نکردی؟ (انتظار نداره. خودش نمیدونه)
  • طی چند روز آینده قرار اتفاقی بیفته که بزرگ نیست، اما ممکنه قرارها رو بهم بزنه یا شرایط رو طوری کنه که دوست نداری؟
  • تصویر ذهنیت از روند چند ساعت گذشته طور دیگه‌ای بوده و یه طور دیگه شده؟
  • خیلی پخش و پلا بوده تمرکزت و زیاد سوییچ کردی طی ۱ ساعت گذشته؟
  • مرور پیام‌های شبکه‌های اجتماعی: دایرکت و منشن‌های توییتر، دایرکت و کامنت‌های اینستا، تلگرام
  • یادت رفته در پیامی یا کاری نکته‌ای رو بگی؟
  • از جایی رد شدی یا قراره بری که قبلا قرار بوده اونجا کاری کنی ولی الآن یادت نیست احیانا؟ (مثلا خرید از مغازه خاصی، داری میری خونه و قراری چیزی ببری؟

® چک لیست اظطراب | نسخه ۱.۰ | سعید رمضانی | جدیدترین نسخه در: oorah.ir/checklist

 



  1. سلام.راستش نفهمیدم آخرش چی شد
    اون چک لیست رو کی باید مرور کرد؟ و چجوری استفاده میشه؟
    یا فقط برای تخلیه اضطراب هستش

    1. سعید رمضانی مدیر گفت:

      من میام مرور میکنم و می‌بینم آیا هیچ کدوم از این موارد تیک میخوره؟ مثلا کاری باید می‌کردم که نکردم یا ددلاینی هست که نزدیکه؟
      اگر آره، مساله خودآگاه میشه برام و در راستاش اغلب کاری میکنم که اضطراب رو از بین می‌بره.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *