اورَه

سعید رمضانی و نوشته‌هایش

استراتژی محتوا: جست‌وجوی درون سایتی

۱ دیدگاه

توضیح: اعداد داخل پرانتز، زمان حدودی صحبت در مورد اون موضوع تو این پادکست هست.

Kristina Halvorson
Kristina Halvorson

مهمان قسمت سوم پادکست Content Talk کریستینا هالورسن آقای «لوئیس روزنفلد» هست.
کسی که به عنوان مشاور مستقل معماری اطلاعات به شرکت‌های Fortune 500 و سازمان‌های بزرگ دیگه مشاوره می‌ده.
Content Talk پادکست کریستینا هالورسن یکی از معروف‌ترین آدم‌های حوزه‌ی محتواست که سال ۲۰۱۱ در ۱۵ قسمت منتشر شد و در هر قسمت با یکی از آدم‌های متخصص/معروف استراتژی محتوا مصاحبه‌ای انجام می‌شد.


بیشتر صحبتا تو این پادکست حول‌وحوش ایجاد یک انجمن ملی/بین‌المللی استراتژی محتوا و این که لازمه یا نه می‌چرخه. که البته نظر هر دو نفر هم نسبتا دید منفی‌ای دارند و به نظرشون لازم نیست.

تفاوت این قسمت و این آدم با بقیه‌ آدم‌های مرتبط اینه که لزوما با وجهه‌ی مثبت به استراتژی محتوا نگاه نمی‌کنه.

میگه(۲۶:۰۰) که این همه جو مثبت نسبت به استراتژی محتوا از بین میره(lost its luster). هالورسن که ازش می‌پرسه چرا پس در مورد User experience design از بین نرفت، میگه چون اون UXD دقیقا تعریف نشده و شفاف نیست. یه ایده‌ای‌اه که مثل چتر  مفاهیمی مثل Information Architechture و Interaction Desgin و الخ رو در بر می‌گیره. مورادی که Practiceهای واقعی هستند.

حتی یه جایی(۲۷:۳۰) اشاره می‌کنه که Practiceها بعد یه مدت حوصله‌بر میشن برا بعضی‌ها و می‌رن دنبال موضوعات جدید هیجان انگیز و مد دنیا.

دیروز معماری اطلاعات(Information Architecture) بوده و امروز Interaction design‌ و فردا شاید Content Strategy باشه و معلوم نیست که بعدش چی باشه(این مصاحبه سال ۲۰۱۱ انجام شده).


بخش‌هایی از پادکست که خوشم اومد:

۲:۳۰

روزنفلد می‌گه که جست‌وجوهای داخل سایت‌ها اون قدری که باید بهشون توجه نشده. بیشتر توجه به سمت سئو و جست‌وجوهای خارج از سایت بوده. در حالیکه عباراتی که کاربران داخل سایت جست‌وجو می‌کنند برا خودش گنجینه‌ی مهمی‌اه و کلی داده‌ی مفید داره.
روزنفلد در همین موضوع کتاب نوشته:

Search Analytics for Your Site: Conversations with Your Customers

Search Analytics for Your Site: Conversations with Your Customers

۵:۵۰

در اهمیت این که چرا باید به جست‌وجوهای داخل سایت باید دقت کرد، میگه که تحلیل این جست‌وجوها یه نوع حلقه‌ی ارتباطی‌اه. یه حلقه بین مشکلاتی که کاربران دارند و فهم مسئولین مرتبطش که اونا رو حل کنند.
مثال می‌زنه میگه عموم کارمندان IT کاری رو که باید، خوب انجام می‌دن. و کارشون اینه که ساختار بالا باشه و کار کنه. و ITها براشون مهم نیست که هدف نهایی چیه.
که خب هدف یه تجربه‌ی کاربری بهتره. برا همین تحلیل جست‌وجوهای داخل سایتی کمک می‌کنه بفهمیم کاربران با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستند و چی جست‌وجو می‌کنند و به چه نتایجی می‌رسند.

۷:۳۰

لوئیس و کریستینا هر دو توافق دارند که افراد داخل سازمان از Guideline های تولید محتوا پیروی نمی‌کنند و اهمیت نمیدن بهشون. مثلا اگه گفته بشه تگ باید شفاف باشه یا عنوان طوری باشه که بشه فهمید محتوا چیه.
یه راهکار برا تشویق افراد به رعایت این Guidelineها اینه که نشونشون بدیم وقتی توی مطلب به جای تگ Human Resource نوشتیم HR، چه تعداد از کاربران سایت به مشکل برمی‌خورن و نمی‌تونند به محتوای مرتبط برسند. نشونشون بدیم که در واقعیت چه مشکلاتی ایجاد می‌کنه تا بدونند این که Guidelineها تزئینی و الکی نیستند.

۹:۰۰

شاید به خاطر تخصص خود لوئیس‌اه که در این مصاحبه بیشتر تاکید داره که بخش تکنولوژی IT و کارهای فنی بخش کوچیکی از کار هستند و سازمان‌ها نباید فکر کنند با آوردن ابزار جدید و یه نرم‌افزار تجاری بزرگ تازه ارائه شده می‌تونند مشکل رو حل کنند.
یه جایی می‌گه که بیشتر از حد به بخش T عبارت IT دقت شده و مفیدتره که به سایر بخش‌ها هم نگاهی بشه.

۱۵:۲۰

لوئیس می‌گه باید دقت کنیم و مواظب باشیم وقتی از استعاره‌ها و مدل‌ها استفاده می‌کنیم. چون شاید تعداد زیادی از مفاهیمی که می‌خواهیم به کار ببریم قدیمی و برای دنیای قدیم و شرایط دیگه باشند.
یه مثالی از یه موضوعی می‌زنه که برا مفهومی  برا قرن ۱۹مه ولی من نتونستم تشخیص بدم چی میگه(:

۲۹:۰۰

تو این بخش بحث می‌کنه که خیلی از سازمان‌های مشتریش کلی پول صرف می‌کنند که محیط یه نرم‌افزار بزرگ سازمانی رو عوض کنند. یا می‌بینند یه چیزی درست کار نمی‌کنه، میگن یه نرم‌افزار مد روز بزرگ بخریم که همه‌ چی رو حل کنه.
در حالیکه این‌ها اغلب جواب نمی‌ده.
عموما تغییرات کوچیک خیلی موثری رو میشه اعمال کرد که از همه‌ی این هزینه‌کردها هم بیشتر جواب می‌ده.
مثالی می‌زنه(۳۱:۳۰) که سال پیش شنیده یه چی در حدود ۹۰٪ مستندات سایت microsoft.com  یک بار هم بهشون مراجعه نشده. و از این نتیجه‌گیری می‌کنه که باید رو مواردی تمرکز گذاشت که اهمیت دارند[و نه لزوما بزرگ هستند].

 

 

 نکته:‌

اگه میل پیدا کردن پادکست رو گوش بدین، شدت صدای پادکست برای گوش دادن موقع پیاده‌روی یا ظرف شستن کمه. می‌تونین از این راهکاری که تو مطلب «راه حلی برای صدای کم پادکست‌ها» نوشتم برای افزایش شدت صدای همچین پادکست‌هایی استفاده کنید.



برچسب‌ها:

  1. rezachatrzarin گفت:

    سلام سعید یه پست برای اموزش واندرلیست اگه میتونی بزار کامنتی که متمم گذاشتی بودی اموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *