نوشته‌های سعید رمضانی

مکانیزم‌های انگیزشی نقشه گوگل برای تشویق به مشارکت

نقشه گوگل (Google Maps) یکی از آن پراستفاده‌ترین ابزارهای دیجیتال است. جالب است که بخش محسوسی از اطلاعات آن توسط افراد داوطلب که پولی نمی‌گیرند تهیه، تایید، اصلاح و رد می‌شود. در سال ۲۰۱۷ اعلام شد که بیش از ۵۰ میلیون‌ نفر به بهبود اطلاعات نقشه گوگل کمک کرده‌اند(+).

اما مکانیزم‌های انگیزشی گوگل مپس برای این افراد چیست؟ و چطور توانسته این افراد را مجاب کند که به بهبود نقشه کمک کنند؟

در این مطلب لیستی از مواردی که به نظرم رسید باعث شده‌اند نقشه گوگل در این سطح از کیفیت و درستی اطلاعات باشد و افراد انگیزه داشته باشند اطلاعات آن را تصحیح کنند نوشته‌ام.

در ضمن بهتر است دقت کنیم که گوگل مپس یک محصول قدیمی است و از ۲۰۰۵ فعال بوده و مکانیزم‌های انگیزشی متفاوتی را تجربه کرده که بخشی از آن‌ها دیگر فعال نیستند.

 

مکانیزم‌های ذهنی:

  • انگیزه و مشوق کمک کردن به (بهبود زندگی) سایر انسان‌ها و در نتیجه شادتر شدن بیشتر دیگران + | +
  • ابراز نفرت نسبت به یک مکان و جلوگیری از رونقش با نظرات منفی
  • ابراز خوشحالی از یک مکان و تشویق به حضور دیگران در آن موقعیت
  • پروموت کردن کسب‌وکار شخصی
  • حس ادای دین به گوگل به خاطر تمام استفاده‌هایی که قبلا کرده‌ایم +
  • معرفی جاهایی که فکر می‌کنیم باید شناخته شوند
  • حس وطن‌دوستی، خانواده‌دوستی (که باعث پروموت کسب‌وکار خودمان در نقشه می‌شود) +

مکانیزهای انگیزش فعلی:

  • سیستم مشخص و شفاف امتیازگیری و هر سری هم توضیح می‌دهد که از این توضیحی که اضافه کرده‌ام چند امتیاز برای چه موردی به من اضافه شده است +
  • گوگل نشان می‌دهد که این امتیاز و توضیحی که نوشته‌ایم برای چند نفر کمک‌کننده بوده و از آن استفاده کرده‌اند
  • گوگل هر از گاهی پیام می‌دهد که فلانی در مورد فلان جا سوال دارد. شما که این‌جا رفته‌اید، کمکی می‌توانید بکنید؟
  • UI  اضافه کردن اطلاعات و کمک کردن به دیگران با نمادهای جشن گرفتن (رنگی‌رنگی و کاغذهای بریده شده کوچیک هست). انگار هر کمک به نقشه را گوگل جشن می‌گیرد
  • مکانی برای ارتباط با بقیه کسانی که به بهبود نقشه گوگل کمک می‌کنند
    • مثال: Local Guides Connect +
  • جایزه از سمت پارتنرها (+ | +)
    • مثلا: اشتراک سه ماهه‌ی نیویورک تایمز +
    • تخفیف بلیط اتوبوس +
    • بلیط رایگان فیلم +
    • لیستی از سایر جوایز +
  • دسترسی زودهنگام‌تر به بعضی فیچرهای جدید سرویس‌های گوگل +
  • نشان دادن میزان پیشرفت امروز
  • نشان دادن بهترین آمار و رکورد شخصی
  • دعوت‌نامه برای بعضی مراسم‌ها +
    • مثلا: Google local guides summit + | +
    • مثلا Google local guides connect +
  • مدال کنار اسم فرد در هنگام نظر گذاشتن در گوگل مپس ( از سطح ۴ به بعد اضافه می‌شود) +
  • دادن حس این که جزو گروهی از انسان‌های مفید هستم که به یک سری از ارزش‌های خاص پایبندیم + (کاهش ابهام «من کیستم؟»)
  • حس مورد اعتماد واقع شدن و حس شناخته شدن به عنوان یک فرد حرفه‌ای
    • مثال: بچ Street View Trusted Photographer +
    • بج Master Photographer و Expert Photographer +
  • مکانیزم استخدام افرادی که بج خاصی گرفته‌اند  +
    • مثال: وبسایت استخدام Google Street View trusted pro+
  • امکان ارسال ایده‌ها برای بهبود نقشه +
  • آموزش‌های زیاد و متعدد برای استفاده از ابزارهای متنوع مرتبط با نقشه + | +
  • امکان برگزاری دورهمی و اعلام در گوگل مپس + | +
  • امکان برگزاری دورهمی اسپانسر شده +
  • امکان مدیر شدن در Connect گوگل مپس +
  • محدود کردن دسترسی حتی در Connect گوگل مپس +
  • مقایسه و رقابت بین حرفه‌ای‌ها برای تاثیرگذارترین بودن
  • ایجاد حس باخبر بودن از پشت‌پرده‌ها و چرایی بعضی رفتارهای عجیب از گوگل مپس + وقتی دیگران بی‌خبرند
  • دسترسی ساده به آمار میزان فعالیت برای مقایسه با سایر کاربران (و گرفتن حس موفقیت و افتخار)‌ +
  • امکان ایجاد لیست که باعث گسترش سلیقه و حس تسلط می‌شود +
  • امکان کمک کردن به دیگران در بحران‌های طبیعی از طریق گوگل مپس +
  • دورهم شدن آدم‌ها و ارتباط گرفتن با هم به عنوان گروه‌های زیرمجموعه گروه اصلی راهنمایان گوگل +
  • به رسمیت شناختن بیشتر راهنمایان با ساختن برنامه‌ی یوتیوب اختصاصی و انتخاب جالب‌ترین‌ها +
  • احساس مورد توجه خاص بودن از سمت گوگل
    • مثال: دریافت جوراب‌های سری محدود گوگل +
  • اضافه کردن تدریجی امکانات جدید که باعث می‌شود افراد حس کنند سمت دیگر ماجرا (گوگل) هم زحمت می‌کشد
    • مثال: امکان جدید نامگذاری عکس غذاها +
    • مثال: امکان دیدن منوی رستوران +
    • مثال: بازی ماروپله روی نقشه گوگل +
    • مثال: بازی ردگیری یک سوپر دزد +

 

 

 

مکانیزم‌های تسهیل کننده بهبود نقشه:

  • به طور اتوماتیک تمام مکان‌هایی که رفته‌اید را با نام و عکس قبلی برای نظر دادن و امتیاز دادن به شما نشان می‌دهد (نیازی به اضافه کردن مکان در اغلب موارد نیست)
  • وقتی یه Review اضافه کردی، خودش پایینش با سوال میگه یکی دیگه هم اضافه کن
  • امکان پیام دادن به کسب‌وکارها از داخل نقشه
  • امکان کمک به نقشه از روش‌های متنوع
    • اضافه کردن عکس
    • اضافه کردن اسم غذا برای رستوران‌ها
    • امتیازدهی
    • امکان ارسال نظر و بررسی
    • بررسی فعالیت دیگران و تایید آن‌ها
    • اضافه کردن مکان‌های جدید
    • جواب دادن به سوالات دیگران
    • ویرایش اطلاعات مکان‌ها
    • ایجاد لیست

 

 

 

تجربه‌های گوگل مپس در تغییر انگیزه‌ها:

  • کاهش تعداد بج‌ها و حذف بج برای یک سری از فعالیت‌ها +
  • کاهش حجم رایگان گوگل که به راهنماها می‌داد از ۱ ترابایت به ۱۰۰ گیگابایت + و در نهایت حذف این جایزه

 

 

 


 

شما هم جزو کمک‌کنندگان به بهبود نقشه‌های گوگل هستید؟ انگیزه‌ی شما برای کمک چیست؟ فکر می‌کنید چطور گوگل افراد را تشویق به بهبود نقشه می‌کند؟

 

 

 

 

5 comments on “مکانیزم‌های انگیزشی نقشه گوگل برای تشویق به مشارکت”

  1. مطالب خوب و مفیدی بود بنده انگیزه خاصی را دنبال نمیکنم مواقع بیکاری سعی میکنم قسمت های مختلف شهرم را که روی نقشه نیست اضافه،کنم، هم،اکنون،،سطح، 7 هستم

  2. باسلام اول اینکه انگیزه من بروز شدن گوگل ومسیرها وکلیه اطلاعات نقشه ای دنیاست که این وظیفه مهم بعهده گوگل عزیز میباشد وانصافا تکه وتک خواهد موند بعد بنظر من اگر برای کسانیکه وقت برای بهبود این مسله مهم میگذارند جهت بهبود سطح کلی گوگل مپ پاداشی نقدی در نظر بگیرند مسولین وبه کسانیکه سطح بالایی دارند بادادن هر سال حداقل یک گوشی موبایل که ابزارکار اصلی این پروژه عظیمه برای منی که دارم بروز رسانی میکنم تو خط اول قرار میگیرم در رساندن اطلاعات بروز وپرداخت نقدی بعد از دادن ابزار کار(گوشی موبایل) شایسته ترین اقدام انگیزشی برای کسانیه که دارن به گوگل مپ بیشترین یاری رو می رسانند با سپاس حمزه ترک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *