نوشته‌های سعید رمضانی

استوری اینستاگرام : مواظب حاشیه‌ها باشید

این عکس پایینی را احمدرضا نخجوانی(دوست اسکای) در استوری اینستاگرام اش گذاشته. عکس مربوط به دورهمی متممی‌ها در مرداد ۹۶ است و نفر اول از سمت چپ هم رحمت‌الله علامه است که از کابل برای سخنرانی در همایش آمده بود.

برای من رحمت‌الله آدم جالبی به نظر رسید و خواستم که در اینستاگرام فالوش کنم. اما نشد! هرچقدر خواستم روی اسمش لمس کنم آن پایین write a message اینستا باز می‌شد. حتی از هم‌اتاقی‌ام هم کمک گرفتم و من با یک دست گوشی را در حالت لمس شده نگه داشتم تا حاشیه‌های اینستا(مثل زمان و اسم پروفایل و همین write پایینی بروند) و هم‌اتاقی‌ام لمس کند که نشد!(که البته بعدا با سرچ دستی آی‌دی‌ رحمت‌الله توانستم فالوش کنم).

اشتباه استوری اینستاگرام علیرضا نخجوانی

این حاشیه‌های کور، مثل حاشیه‌های کور کامیون‌ها هستند. دید کافی در این حاشیه‌ها وجود ندارد و اگر در کامیون‌سواری می‌تواند باعث تصادف بشود،‌ اینجا می‌تواند همزمان باعث تحریک کنجکاوی و یا فرار مخاطب بشود.

مثلا احمدرضا در  استوری بعدی‌اش که خب قاعدتا باید مربوط به اسکای باشد(: ، نوشته را طوری تایپ کرده که باز درگیر این حاشیه‌ها می‌شود و به راحتی نمی‌شود خواند:

استوری اینستاگرام احمدرضا نخجوانی و اسکای

که برای من باعث شد روی استوری لمس کنم که حاشیه‌ها بروند و عکس کامل دیده شود تا راحت‌تر بخوانم چه چیزی نوشته.

اما مثلا اگر اینجا احمدرضا هوایی زده باشد، شاید همین حاشیه باعث شود که پیام به آن تک مخاطب اصلی نرسد(؛ چون تعداد آدم‌های عجول انگار در زمانه‌ی فعلی بیشتر شده.

اشکالی که مثلا در همین استوری اینستاگرام پایین کاوه فیروزمند هم هست و باعث می‌شه که کل پیامش رو نتونه به مخاطب‌های عجول و عظلات گشاد که دراز کشیدن( و یا لم دادن) و به استوری‌ها نگاه می‌کنند تا خودشون رد بشن، برسونه.

استوری اینستاگرام کاوه فرازمند

البته که این مشکل رو حاشیه بالایی(اسم و زمان) هم به وجود میارن. مثل این استوری بامیلو که باعث شده تو اون چند لحظه‌ی محدود که بامیلو سعی می‌کنه مخاطب رو تحریک به خوندن مطلب کنه، متن بالایی خاصیتش رو از دست بده(گرچه به نظر خودم که اضافه‌س و کل باکس نارنجی بالایی حذف بشه و اون پایین کنار بیشتر بخوانید یه لوگوی کوچیک بامیلو بلاگ بیاد کافیه).

استوری مشکل‌دار بامیلو

البته این موضوع فقط محدود به اینستاگرام نیست و در هر بستری که تمام صفحه باشد و ردی از خود بستر(: قرار است در صفحه باشد، باید به این موارد دقت کرد. چون همیشه محتوای شما در لایه‌ی پایین‌تر از نشانه‌های آن بسترخاص(اینجا اینستاگرام) خواهد بود.

در نتیجه اگر حوصله و انگیزه داشتید، به این جور موارد دقت کنید. البته‌ی نکته‌ی مهم دیگر هم تفاوت ابعاد صفحه نمایش مخاطب و ارسال‌کننده‌ی محتواست. مثلا در همین عکس آخر اگر آن نقطه‌ی «بخوانید» افتاده زیر فلش See More، این فقط برای گوشی من که LG G2باشد هست و شاید مثلا در استوری اینستاگرام یک صاحاب آیفون ۷ به این صورت دیده نشود. در این مورد بیشتر خواهم نوشت.

پس‌نوشت یا پی‌.اس. :

پیشنهاد می‌کنم پیگیر کاوه فرازمند تو شبکه‌های اجتماعی باشید. حتی اگر فرصت کردین اون ۲ ۳ تا کارگاهی که در سال برگزار می‌کنه رو هم برین. آدم با نشاط و شوخ و باهوشی‌اه و بسیار خوش سلیقه. بسیار پیگیره و مثلا کارگاه جزئی برگزار می‌کنه در حد بررسی عکس‌های انتخاباتی و می‌شینه خبرگزاری‌ها رو با هم مقایسه می‌کنه.

پیگیرش بودن داده‌ی خاصی بهتون اضافه نمی‌کنه، اما فاکتورهای مرتبط با خوشی و حس‌خوب و نشاط رو تو ذهنتون بالاتر می‌بره. حداقل برا من که این طور بوده.

باهاش بودن و فالوش کردن برا من که تا حالا خوش گذشته. فالوش کنین: instagram.com/kave.farazmand

مثلا استوری بعدی‌ای که گذاشت این بود. استوری‌ای که قاعدتا بعد از خوندن این پست باید بفهمین اشکالش کجاست(من موقع اسکرین‌شات صفحه رو لمس کردم و برا همین حاشیه‌ها دیده نمیشن):

اشتباه استوری اینستاگرام کاوه فرازمند

 

راستی اگه از این مطلب خوشتون اومد، من تو یه مطلب دیگه، ترفندی رو معرفی کردم که کپشن‌های اینستاگرام فارسی‌ای که می‌نویسیم بهتر دیده بشن و دیگه لازم نباشه اول یه نقطه بزنیم و یا درگیر چپ‌چین بودن خط اولمون باشیم! یا حتی بتونیم کپشن رو پاراگراف بندی کنیم و بین پاراگراف‌ها فاصله بندازیم:

نحوه درست نوشتن کپشن فارسی در اینستاگرام

8 comments on “استوری اینستاگرام : مواظب حاشیه‌ها باشید”

  1. سلام
    مطلب خیلی مفیدی بود.
    چند روزی هست که علاقمند شدم با اینستاگرام کار کنم. این مطلب خیلی به موقع بود برام. منتظر مطالب جدیدتون در این مورد هستم.

  2. سلام وقتتون بخیر
    شاید این موضوعی که می خوام بگم ربطی به این مطلب نداشته باشه ولی من هر وقت تو اینستاگرام می خوام فارسی تایپ کنم با این که زبان فارسی هست باز هم از چپ شروع می کنه با اینکه با استفاده از نیم فاصله و اینتر یک خط پائین تر اومد جمله ای که می نویسم بقیش دوباره از چپ شروع میشه یا اصلا فکر کنم متن از چپ به راست نشده و فقط با نیم فاصله و اینتر فاصله میده بین دو خط مشکل از کجاست؟

    1. تو کدوم اینستاگرام؟ آندروید یا آی‌او‌اس یا وب؟
      این مساله فکر کنم بیشتر تو آی‌او‌اس رخ میده. گرچه چون آیفون ندارم صرفا حدس می‌زنم.
      اگه تو آندرویده بگین.

  3. سلام وقتتون بخیر
    این موردی که بهش اشاره کردید رو خودم بارها انجامش دادم و فکر میکنم اگر کسی کنجکاو بشه و یا علاقمند بشه که متن رو بخونه استوری رو لمس میکنه تا تمام متن رو بخونه و کسی هم که نخواد بخونه استوری رو رد میکنه.
    البته با تگ کردن افراد در اون قسمت ها کاملا حق با شماست مخصوصا در استوری های تبلیغاتی که کاربر شاید بخواد کلیک کنه و وارد پیج شود.
    ممنون از سایت خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *